دو شعر زیباو یک شعر بسیار خنده دار و طنز از ایرج میرزا ..........

 

سه شعر زیبا

از ایرج میرزا

 

 

گویند مرا چو زاد مادر

پستان به دهان گرفتن آموخت

شبها بر گاهواره ی من

 

 

ابلیس شبی رفت

به بالین جوانی


آراسته با شکل

مهیبی سر و بر را

 

زن گرفتم شدم ای

دوست به دام زن اسیر

 

من گرفتم تو نگیر

 

 

گویند    مرا    چو    زاد     مادر

 

پستان به دهان گرفتن آموخت

 

 

شبها بر      گاهواره ی    من

 

 بیدار نشست و خفتن آموخت

 

دستم بگرفت و پا به پا برد

تا شیوه ی راه رفتن آموخت

 

یک حرف و دو حرف بر زبانم

الفاظ نهاد و گفتن آموخت

 

لبخند نهاد بر لب من

بر غنچه ی گل شکفتن آموخت

 

پس هستی من ز هستی اوست

تا هستم و هست دارمش دوست

 

 
من گرفتم تو نگیر

 

زن گرفتم شدم ای دوست به دام زن اسیر

من گرفتم تو نگیر

 

چه اسیری که ز دنیا شده ام یکسره سیر
من گرفتم تو نگیر

 

بود یک وقت مرا با رفقا گردش و سیر
یاد آن روز بخیر

 

زن مرا کرده میان قفس خانه اسیر
من گرفتم تو نگیر

 

یاد آن روز که آزاد ز غمها بودم
تک و تنها بودم

 

زن و فرزند ببستند مرا با زنجیر
من گرفتم تو نگیر

 

بودم آن روز من از طایفه دُرد کشان
بودم از جمع خوشان

 

خوشی از دست برون رفت و شدم لات و فقیر
من گرفتم تو نگیر

 

ای مجرد که بود خوابگهت بستر گرم
بستر راحت و نرم

 

زن مگیر ؛ ار نه شود خوابگهت لای حصیر
من گرفتم تو نگیر

 

بنده زن دارم و محکوم به حبس ابدم
مستحق لگدم

 

چون در این مسئله بود از خود مخلص تقصیر
من گرفتم تو نگیر

 

من از آن روز که شوهر شده ام خر شده ام
خر همسر شده ام

 

می دهد یونجه به من جای پنیر
من گرفتم تو نگیر

 

 

 

ابلیس شبی رفت به بالین جوانی
آراسته با شکل مهیبی سر و بر را

 

گفتا که: «منم مرگ و اگر خواهی زنهار
باید بگزینی تو یکی زین سه خطر را

 

یا آن پدر پیر خودت را بکشی زار
یا بشکنی از خواهر خود سینه و سر را

 

یا خود ز می ناب کشی یک دو سه ساغر
تا آن که بپوشم ز هلاک تو نظر را

 

لرزید ازین بیم جوان بر خود و جا داشت
کز مرگ فتد لرزه به تن ضیغم نر را

 

گفتا: «پدر و خواهر من هر دو عزیزند
هرگز نکنم ترک ادب این دو نفر را

 

لیکن چون به می دفع شر از خویش توان کرد
می نوشم و با وی بکنم چاره ی شر را»

 

جامی دو بنوشید و چو شد خیره ز مستی
هم خواهر خود را زد و هم کشت پدر را

 

ای کاش شود خشک بن تاک خداوند
زین مایه ی شر حفظ کند نوع بشر را

 


نظرات شما عزیزان:

دریچه ای رو به هنر وفرهنگ
ساعت12:53---29 بهمن 1395

با سلام : بسیارخوب /

دربروز شده های بلاگفا هستید

/موفق /پیروز وهرروز بهتر از دیروز باشید

./ درضمن:


تبادل لینک را صلاح میدانید-؟

ما گدایان خیل سلطانیم شهربند هوای جانانیم


بنده را نام خویشتن نبود هر چه ما را لقب دهند آنیم


گر برانند و گر ببخشایند ره به جای دگر نمی‌دانیم


چون دلارام می‌زند شمشیر سر ببازیم و رخ نگردانیم


دیگران در هوای صحبت یار زر فشانند و ما سر افشانیم


مر خداوند عقل و دانش را عیب ما گو مکن که نادانیم


هر گلی نو که در جهان آید ما به عشقش هزاردستانیم


تنگ چشمان نظر به میوه کنند ما تماشاکنان بستانیم


تو به سیمای شخص می‌نگری ما در آثار صنع حیرانیم


هر چه گفتیم جز حکایت دوست در همه عمر از آن پشیمانیم


سعدیا بی وجود صحبت یار همه عالم به هیچ نستانیم


ترک جان عزیز بتوان گفت ترک یارعزیز نتوانیم

: مدیریت MAHVASH همه جا

 

سلام از بازدید شما مدیریت محترم سایت

دریچه ای رو به هنر وفرهنگ متشکریم و شعر ارسالی تان که

 از غزل های پر محنوای سعدی است

در صفحه اول درج و با شما تبادل لینک را انجام می دهیم

ممنون از حضور گرم شما موفق باشید و سر فراز...

 

 



کمال حسینی از کرج
ساعت21:58---1 بهمن 1395

سلام سایت زیبایتان در جهان نمونه است یا تغییرات

جدید و بروز رسانی کامل گل بود

و به سبزه دیز آراسته شد

مدیریت MAHVASH همه جا:

کمال جان بی نهایت از شما دوست فخیم و فدردان

متشکریم و در مورد پیشرفت روز

افزون سایت باید گفت:

این هنوز اول نوروز جهان افروز است

بگذار تا خیمه زند دولت نیسان و بهار

بازم از شما متشکریم دوست گرامی



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: استاد رحیم دیندار(کامران) شاعر نویسنده محقق پژوهشگر و دانشمند معاصر ایران و جهان

تاريخ : یک شنبه 18 آبان 1398 | 23:9 | نویسنده : MAHVASH و گروه نویسندگان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • بناب پلاستیک
  • (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');